Nov 25, 2006

המכון הליברלי הישראלי

מסתבר שאין כזה דבר, וחבל.
אז נפגשנו כמה חברים, כולם בוגרי או יוצאי המרכז הישראלי לקידום חברתי וכלכלי, והתחלנו לשחק עם הרעיון של הקמת מרכז חשיבה, Think Tank בפי הלועזים, שיתרכז בנקודת המבט הליברלית, כאשר עיקר הפעילות תהיה פעילות חינוכית. אם היה מי שהצליח להקים את המכללה הכלכלית-חברתית, אין סיבה שלא תקום מכללה ללימודים ליברליים.
אז התחלנו לנסח פרופיל ראשוני, שיעזור לנו לגייס קצת כסף לפרויקט, שנמצא כרגע בחיתוליו, והגענו למשהו כזה:
המכון הליברלי הישראלי (מל"י), הינו ארגון ייחודי א-מפלגתי, ללא כוונת רווח, ששם לו למטרה להסביר ולהפיץ רעיונות ליברליים בקרב הציבור הישראלי, בכלל זה פוליטיקאים, סטודנטים, אנשי תקשורת, אנשי עסקים, אנשי רוח ואקדמיה.

רבים בחברה ובהנהגה הישראלית מתעלמים מערכי היסוד של חירות הפרט, קדושת הקניין הפרטי, שקיפות ושלטון החוק, רוח היזמות וכלכלת השוק. משימתו של המכון הינה לאתגר מגמה זו, מתוך תפיסה שערכים אלו חיוניים להמשך קיומה של מדינת ישראל.

אנו רוצים לחיות בישראל בה החופש, השגשוג הכלכלי, ההזדמנויות והחברה האזרחית פורחים, ופועלים להגשמת חזון זה, תוך הפריית השיח הציבורי בישראל בנושאי כלכלה וחברה.

המכון הליברלי הישראלי אינו רק צוות חשיבה (Think Tank), אלא צוות עשייה (Do Tank)!
המכון מציע תוכנית חינוכית מקיפה בנושאים ליברליים, ופעילויותיו מגוונות וכוללות קורסים, סמינרים, הרצאות, ימי עיון וסדנאות. פעילויות המכון מהוות מקום מפגש לסטודנטים וצעירים, המהווים את הדור הבא של ההנהגה הישראלית במגזר הציבורי והפרטי.

פעילות הדגל של המכון הינה הקמת המכללה הליברלית הישראלית – מוסד ייחודי וראשון מסוגו בישראל, בעל יעדים חינוכיים וארוכי טווח, אשר יציע מגוון רחב של קורסים ופעילויות בנושאי חברה, כלכלה ומחשבה ליברלית, תוך איתור ועידוד אינטלקטואלים, חוקרים וסטודנטים מצטיינים, במטרה להביא לשינוי בדפוסי החשיבה המקובלים בקרב ההנהגה והחברה בישראל.

עצמאות כלכלית הינה תנאי חיוני להצלחתנו. איננו מסתמכים על כספי משלם המיסים, ופועלים על בסיס גיוס משאבים מתורמים פרטיים, חברות וארגונים לא ממשלתיים, ומפעילויות המכון.
פעילותנו מצליחה ביתר שאת בזכות האנשים המוקירים את הערכים בהם אנו דוגלים, ותורמים להפצתם.
עד כאן טיוטת הפרופיל.
אז איזה קורסים אנחנו רוצים להציע? הנה רשימה חלקית:
קורסים
מבוא למחשבה הליברלית.
היסטוריה כלכלית עולמית מהזווית הליברלית.
היסטוריה כלכלית של ישראל במבט ביקורתי.
גלובליזציה וסחר בינלאומי.
מונופולים ורגולציה בישראל – איך מתמודדים עם "כשלי שוק"?
מערכת הבנקאות בישראל – היסטוריה, מבנה וכשלים.
"פעם בחודש" – סדרת הרצאות חודשיות (לקהל הרחב בתשלום?) במגוון נושאים.
Top 10 – סדרה בת 10 מפגשים עם יזמים ואנשי שוק אחרים.

סמינרים
מילטון פרידמן והחופש לבחור.
כלכלת השוק ובריאות.
כלכלת השוק ואיכות הסביבה.
ליברליזם ומשפט – זכויות קניין וחופש הפרט.
כלכלת השוק וחינוך.
ריכוזיות ותחרות במשק הישראלי – הקשר הון-שלטון, השחיתות והסכנה לדמוקרטיה.

סדנאות מעשיות
כלכלת שוק יישומית – הצעות מעשיות לרפורמות שוק בישראל.
2030 – העולם/ישראל בעוד 25 שנה.
ההרשמה עוד לא נפתחה, וכולי תקווה שב-2010 מכללה כזו כבר תעמוד על הרגליים, ותעשיר את הציבור בקצת ידע. נשמח לקבל עוד רעיונות, והצעות מאנשים שמעוניינים לעזור.

0 comments: