Dec 4, 2006

מצלמות טלוויזיה בכדורגל? לעולם לא!

האמת היא שנדרשתי לנושא הזה כבר יותר מפעם אחת, ואחרי שאתמול נתתי למישהו תשובה לעניין בידע, החלטתי שהגיע הזמן לכתוב את העניין באופן מסודר.

השימוש באמצעים טכנולוגיים בעולם הכדורגל הוא נושא שנידון לא מעט, בעיקר בהיבט של סיוע לשופטים לקבל החלטות נכונות בזמן אמת.

זכור הניסיון להכניס שבב לתוך הכדור, שיעזור לקבוע האם הכדור עבר במלוא היקפו את קו השער או אם לאו.
בכל מקרה, ברור שבמוקד הדיון, עומדת שאלת השימוש במצלמות הטלוויזיה כעזר שיפוט לגיטימי תוך כדי המשחק.
היתרונות של השימוש במצלמות הטלוויזיה ברורים לכולם:
במהלך המשחק ישנם אירועים רבים שלשופט (וגם לעוזריו על הקווים), אין סיכוי לראותם - דברים המתרחשים מאחורי גבו, דברים המתרחשים רחוק ממנו או דברים המתרחשים במהירות רבה מדי.

שגיאות שיפוט עלולות להטות את המשחק, ולהשפיע באופן ישיר על התוצאה הסופית, דבר אשר לעיתים מביא להשלכות כלכליות משמעותיות עבור הקבוצה המפסידה.

התומכים באישור השימוש במצלמות הטלוויזיה טוענים שהתבססות על הצילומים, על ההילוכים החוזרים או על זוויות צילום שונות במקרים בהם יש לשופטים ספק, תמנע את כל אותן השגיאות שציינתי קודם.
אולם מעטים האנשים שמכירים את צידו השני של המטבע, ומבינים מדוע ההתאחדות העולמית מונעת את הרפורמה הזו.
נסו לחשוב מדוע הכדורגל הוא ענף הספורט הפופולרי ביותר בעולם? אחת הסיבות היא בוודאי העובדה שעל מנת לשחק כדורגל, כל מה שצריך הוא חפץ כדורי כלשהו וזהו. כל ילד בעולם יכול לשחק ולדמיין שהוא בעיצומו של מהלך באצטדיון ענק לנגד עיני 100,000 צופים (כמו הצעירים שצילמתי בתמונה למעלה, המשחקים על חוף הים בריילי ביץ', תאילנד).
אין צורך בקסדה, מחבט או מגינים ועזרים אחרים כפי שדרוש בענפי ספורט אחרים, פחות פופולריים.
הרעיון הפשוט בכדורגל הוא שהמשחק משוחק באותו אופן בכל מקום, ואין זה משנה אם יש כסף או אין. מדוע לדעתכם הכדורגל האמריקני משוחק כמעט אך ורק בארה"ב ובמספר מדינות עשירות נוספות? מכיוון שיש צורך בתשתית כלכלית חזקה ביותר כדי לקיים ליגה.
כעת, אם נחזור לעניין המצלמות, יש לזכור שלא כל משחקי הכדורגל הם משחקי גביע העולם או ליגת האלופות, המצולמים באמצעות 17 מצלמות בו זמנית (והמצלמה שלי שתפסה מהיציע את בקהאם בבעיטה חופשית נגד ליון).
רוב משחקי הכדורגל הרשמיים בעולם כלל לא מצולמים על ידי מצלמות טלוויזיה, והתרת השימוש בהן כעזר שיפוט רק בליגות עשירות עלולה להיות החלטה בעלת השלכות הרות אסון לפופולריות של הענף בעולם כולו.
זאת מכיוון שאוהדי הכדורגל רוצים וצריכים לדעת שגם אם הקבוצות בליגות העשירות יכולות לרכוש שחקנים טובים יותר, וציוד ומתקני אימונים טובים יותר, עדיין חלים אותם תנאי שיפוט בסיסיים בין אם מדובר במשחק בליגה הספרדית, בפרימיירשיפ באנגליה או במשחק ליגה שלישית לנשים בצ'ילה.
לכולנו ברור שהשופטים הם רק בני אנוש, ושגיאותיהם היו תמיד חלק מהמשחק. משחקים היסטוריים רבים יזכרו לדורות רק בגלל החלטה שנויה במחלוקת של השופט (תשאלו את הגרמנים מה קרה בגמר של 66'), וזה חלק מהיופי של המשחק שאינו נשלט על ידי רובוטים, ולא נעצר בכל כמה דקות רק כדי לוודא מה תפסה המצלמה שאולי חמק מעינו של השופט על המגרש.
תנו לנו להיות מסוגלים להמשיך להגיע לאצטדיון ולצאת ממנו בקריאות השופט בנז... ולהינות גם מהצדדים האנושיים של המשחק היפה הזה.

0 comments: